Wednesday, January 19

Oh tOOth Fairy....pLeaSe !!

aLoha.... eehh....betui kaa?? apa2 ajer laahh

oK next N3 utk hari ini ~~ GiGi ~~.. tgh2 dok tengok CSI nih ..tiba part post mortem mayat depa dok bilang2 n identify gigi mangsa... br mai idea nak wat N3 pasal gigi nih... heheeheh eehh.... samer laa ngan bLoG minah nih laah pulek kaan??? eehh dak eeeh.....dia buat citer pasal pakai braces (baca kat sini) ..kenapa pakai braces..keadaan mana yg membuatkan dia pakai besi tuh...pengalaman pakai besi....di gelar minah gigi besi...x kisah la kan.. itu sesuai utk pembacaan korang.. colleagues sayer pun ada gak pakai besi nih...dah keja sayer kat  opis yg ada klinik gg kan harus laa tau n dengar bermacam2 pengalaman org berkaitan masalah gigi...

sayer sendiri pun ada mekap saya punya gigi...tp special sket lah...sbb xde la teruk sampai kena pakai besi...alhamdulillah saya mewarisi gigi yg cantik dr ayahanda..


tengok gg kitorang.... x dengki ker??



mak saya pulak pakai full denture.. adik saya pun pakai half denture (depan shj) kes malas nak jaga gigi..padan muka dia hahahahaha jahatnya aku.... adik2 lain xde masalah gg selain dr gg yg rongak masa bawah umur 9 thn (average) kecuali (lagik!!) si budak kecik yang bongsu cantik gg dia x rosak sgt walau dh skolah darjah 1 skang nih...rahsianya?? jgn kasik dia makan gula2 byk sgt..kasik dia makan coklat ( pulak ) dan semestinya berus gg masa mandi pagi...malam2 payah laa nak suh dia gosok gg....n banyakkan makan ikan n minum susu (itu saya punya keja)..

ok....story about me n my teeth ..secara jujurnya....gg saya x lawa sgt masa kecik2 dulu....rongak...sudah semestinya lack of oral hygiene... alaaa zaman 80an dulu what do you expected ?? dah la duduk kat ala2 pendalaman terengganu (siap nama hulu terengganu lagi) memang huru hara laa gg sayer.....uuuwwwaaaa !!

sampai la masa gg kapak (2 front teeth) tumbuh..gg susu terjongang kat depan gg yg baru tumbuh tuh....dok main2 ngan langsir..skali sangkut kat langsir tuh...tertanggal laa gg depan secara paksarela x sengaja.....x kisah la...dh tertanggal nak wat camno kan.... yg lain2 bila dh agak loose dok goyang sana sini ala2 mak inul...sayer cabut sendiri..takut giler babannnn nak jumpa dentist... sebabnya??? masa umur 5 thn (kalau x silap) masa tuh masih tinggal kat perumahan pengaman negara, saya di pegang oleh 5-6 org utk cabut gg geraham saya..sakit wwooo...nangis2 jerit2 cm org gila x di layan... of course laa gg tuh bleh di cabut tp lepas tuh fobiaa sungguh....

kedian pengalaman date ngan dentist kat skolah rendah....woo hooo..masa tuh tampal gg...pun ngeri gakk...ngeri n fobia berlarutan sampai laa amalgam yg di tampal tertanggal x di tampal baru...sampai gg jadi buruk....n tinggal lantai ajer..last2 bila dh x tahan menanggung sakit...gagahkan juga diri pegi wat date ngan dentist kat klinik gg tempat saya keja skang nih. buang semua rasa takut...ngeri...fobia dan segala mak nenek perkataan n perasaan seumpamanya.. saya buang itu gg yang mengganggu tidur ku....

hahhahaaha x sakit punnn !!! kenapa?? kerana :

1. bila kita secara psychologically tertanam segala rasa yg tidak enak itu..kita dh memulakan rasa sakit terhadap prosedur yang akan di jalankan oleh incik dentist itu.

2. yakin bahawa pengalaman masa lalu dgn dentist x sama dengan yang akan di rasai

3. ko nak senang lenang tanpa masalah gg atau tak?? hahaha psiko balik diri sendiri...

maka dengan 3 sebab ini saya pun tenang menghadapi dentist itu. selepas itu... saya ajar adik2 supaya jgn takut dengan dentist selain drp oral hygiene yang patut kita amalkan.. bukan tidak boleh makan itu ini  ... makan ajer....janji sebelum tido gosok gg ... kalau x gosok...bgn jer pagi esoknya mulut rasa cm x best...

sebenarnya gg sayer pun ada masalah jugak...ada 2 batang gg yang nakal x duduk diam masa dia nak membersar dulu....patut yang hadap ke depan seharusnya hadap ke depan kan??  ini dia 2 gg nakal ini sudah twist 90 darjah laa.... tapi alhamdulillah xde la effect kat aturan seluruh gg yang sepatutnya berbentuk U dengan baik.. opss...citer pasal tooth job sayer nih...gg geraham atas kanan n geraham bawah gg sayer dh takde..so gg sayer x cukup 2... yang atas saya buat bridge ~ means taruk 1 gg palsu seramik yang di apit/di jejambatkan dengan kiri-kanan gg yang ada tuh..kiranya gg seramik yg sebatang nih saya letak secara sangkut kat tempat yg kosong tuh... macam ini..contohnya :


yg nih xde la rasa sakit....kecuali prosedur yg agak lama...saya buat masa tuh sejam dok nganga jer..lenguh wwoo.....tp x kisah laa hasilnya superb....skang saya bleh sengih luas2 sbb xde nampak kosong sudehh kat belah kanan atas itu..

yang kosong bawah ni...dr nasihatkan saya tanam jer gg sebatang...sbb rugi nak buat bridge jugak katanya...gg kiri kanan yg bawah tuh cantik..xde rosak apa pun...rega??? riban2 gak....RM 2500 masa tuh dia citer...huhuhu x nak laa....bridge tuh?? saya buat free sbb saya staf kat situ :P tp x mahal sgt la compared dgn tooth implant tuh...dh la prosedurnya rumit...kena buat x-ray laah...kena pilih besi laah...itu ini ...tapi yg tuh lagi ok sbnrnya dr brige nih sbb sayang laa kat gg kiri kanan kena korbankan sbb nak letak yg palsu kt tgh nih..sudanya ko biarkan aja dia kosong begitu..sbb kadangkala kosong itu indah..hua hua hua pujuk diri sendiri...

itu penyelesaian utk masalah gg sayer..kalau korang ada masalah jgn segan2 jgn malu2 apatah lagi takut2 nak jumpa dentist utk treat gg korang..skang x macam dulu....dentist pun makan nasik gak...bukan makan org utk kita takut2.....yg penting...berani utk buat perubahan.... yang penting...sekarang gg sayer sudah tidak sensitif lagi...saya bleh kemam air sejuk lama2 tanpa rasa sengal....dan x perlu beli ubat gg yg segala macam itu....hak biasa cukup la + oral hygiene yang cukup..

betul x??

No comments:

Post a Comment

mekasih kerana sudi menconteng arang kat blog sayer

(^_^)V