Sunday, June 19

aLim di Bulan Rejab

itu la kata seorang ustaz di dalam rancangan agama pada satu petang, di radio tempatan.. bukan lelaki, tetapi perempuan..

yer lah....perempuan sebok berpuasa pada bulan Rejab katanya, tidak termasuk pada hari sunat, malah pada hari2 lain. ada yang berpuasa sunat dalam bulan Rejab, ada yang amik kesempatan keberkatan bulan tersebut, tetapi yang ramai adalah kerana sebok menggantikan puasa yang tertinggal pada ramadhan lepas.

yang rajin, terus mengganti puasa dalam bulan syawal, kira amik berkat puasa 6. yer lah, 30 hari di bulan ramadhan = 300 hari gandaan pahala berpuasa, dalam bulan syawal pula sehari=10 hari. so jadi la 360 hari. itu kalau puasa penuh dalam ramadhan.

kalau terlepas jugak, ganti la selow2 amik hari isnin dan khamis.... selow2 ganti pahtu x terganti...sehingga lah sampainya bulan rejab.

maka yang tak sempat habiskan, berjemaah la mereka berpuasa... kerana xnak kena 'cupak' kata ustaz tersebut. means bayar denda kerana tak sempat habiskan ganti puasa. bayar tuh bayar jugak, puasa tetap kena ganti.

maka aku pun nak berpuasa jugak la sebulan nih....sebelum tibanya ramadhan nanti..

p/s : aku dah pun dapat hadiah ulangtahun.... minggu lepas... yiippiiii....

No comments:

Post a Comment

mekasih kerana sudi menconteng arang kat blog sayer

(^_^)V