Thursday, May 19

hormat ~ respect

kawan lama pernah berkata :





so, dlm kehidupan, kita di ajar untuk menghormati orang tua, guru2 kita, orang2 yang patut di hormati spt tok penghulu tok imam dsb termasuk tok kadi ( x hormat tok kadi abih laa ko kena sergah time nak akad nnt ).

alam pekerjaan, kita di ajar untuk menghormati ketua2 kita, para senior... staf2 kanan dan sebagainya mengikut hirarki jawatan..itu yg di tanamkan dlm diri..



itu yg di ajar.. zaman dulu2 memang rasa hormat ini menebal, masih boleh di lihat pada sesetengah org lama yg masih bekerja.. tp ada juga yg kurang .. kerana apa sendiri tau lah.

pernah hilang rasa hormat pada org??

'cepat, mesra dan betul' .... itu slogan polis..

'mesra' ... bila dah mesra sgt antara sesama pekerja, masih adakah hormat ?? hanya kerana kawan lama sekolah, bila bekerja satu tempat dgn berbeza pangkat, masih adakah hormat??? masih....



bila yg muda itu jawatannya lagi tinggi drp yang senior, masih adakah rasa hormat di antara mereka waima telah lama kenal ??? eerrmm.... 50-50..

ada yg masih... ada yg tidak..

yg masih jika yg muda masih menghormati yg tua, yg senior, yg punya byk pengalaman yg boleh di buat panduan dan pengajaran. dan yang tua menghormati yg muda kerana yg muda itu lebih tinggi pangkatnya..
yg masih jika yg muda masih menghormati yg tua walaupun yg tua itu kadangkala tidak menghormatinya sebagai org yg tinggi jawatannya kerana kononnya dia senior, dia tua dan dia punya byk pengalaman dan dia kenal yg muda itu sudah lama... yaa... masih ada rasa hormat drp yg muda kepada yg tua



yang tidak jika yg muda itu memang berlagak kerana dia jawatan tinggi maka yg tua itu harus hormati kepadanya dlm apa jua keadaan, walaupun yg tua itu byk pengalaman dsb...
yg tidak jika masing-masing tidak menghormati antara satu sama lain kerana yg muda berlagak dia berjawatan tinggi dan yang tua pun berlagak kerana dia senior dia byk pengalaman dia terer dan macam2 lagi lah....

dan yg tidak apabila yg muda itu sudah hilang rasa hormatnya pada si senior yg banyak pengalaman konon walau kadang2 benda  yg dia katakan itu salah tp masih di tegangkan tidak menghormati org yang berjawatan tinggi menghormatinya..


jadi.. untuk apa menghormatinya lagi??? hanya atas urusan kerja...

dan itulah yg akan jadi apabila tembok sempadan jawatan yg sengaja tidak di bina di antara mereka tidak mampu mengekalkan rasa hormat itu..

No comments:

Post a Comment

mekasih kerana sudi menconteng arang kat blog sayer

(^_^)V